Friday, March 28, 2014

Yaumul Jumuah, yaumul Barakah!

Assalamualaikum wbt,

Salam Jumaat semua :) Hari ini InshaAllah akan jadi hari paling bahagia. Tapi ada syaratnya, mohon Allah Ya Bari' aturkan segala urusan pada hari ini. Kita sudah merancang hari ini dengan baik bukan. Namun, Allah itu lebih baik perancangannya. Pasti hati akan sentiasa tenang dengan perancangan terbaik Allah. :)

Buat pengetahuan semua, sekarang saya sedang mengamati bait-bait Dr 'Aidh Abdullah Al-Qarni dalam kitab karangannya La Tahzan. Berikut sedikit perkongsian dari bahagian buku tersebut. Moga bermanfaat dan lebih bersemangat menempuh hari ini...^_^

*******************************


LA TAHZAN: JADILAH WANITA YANG PALING BAHAGIA!

MUTIARA KESEPULUH: JADIKANLAH HARI ANDA PENUH KEBERKATAN 

Mulakanlah hari kita dengan meminta kepada Allah hari yang indah, hari yang baik dan penuh keberkatan, hari yang berbahagia, serta hari yang berisi kejayaan, kesolehan dan keberuntungan. Mintalah kepada-Nya hari tanpa mara bahaya, krisis dan masalah. Dan hari yang rezekinya berlimpah, kebaikannya banyak, perlindungannya luas, atau hari yang tiada kekeruhan di dalamnya, yang tiada pula kesusahan dan kesedihan.

Dari Allahlah kebahagiaan dipinta. Dari Allahlah rezeki diharapkan. Dari Allahlah kebaikan diharapkan. InsyaAllah akan memberi jaminan bagimu dalam menghadapi hari yang penuh berkat dan bermanfaat.

Diantara perkara yang dianjurkan bila anda melakukan pekerjaan atau sedang duduk adalah hendaklah anda mendengar sesuatu dari Kitabullah, baik dari kaset atau radio (atau audio player dari laptop) yang bacaannya dilakukan seorang qari yang patuh, khusyuk, lagi merdu suaranya. Dia memperdengarkan kepada anda sebahagian dari ayat-ayat Allah yang ada dalam kitab-Nya dan anda mendengarkannya dengan penuh perhatian dan khusyuk. Maka akan menjadi bersihlah hati anda dari kekeruhan, keraguan, dan kecurigaan yang mencemarinya, lalu anda akan kembali menjadi baik keadaannya dan lebih lapang dadanya daripada sebelumnya.

~Dr. 'Aidh Abdullah Al-Qarni~


:))))))))

No comments: